Skip to main content

ගම්මඩුව 2

වාහල් නැටුම
දැඩිමුන්ඩ, වාහල බණ්ඩාර හෙවත් දේවතා බණ්ඩාර දෙවියන් වෙනුවෙන් වාහල නැටුම පුදයි. දුම්මල කීරි ගසමින් යක්ෂයන් පලවා හරියි. දෑස් වැසෙන සේ උල් හිස් වැසුමකින්ද පළු දෙකකින් යුත් අත්දිග වර්ණ සැට්ටයකින්ද ඉන හැඩය හා බඳ පටිය පලදියි. පුටුවක වාඩි කරවන නැට්ටුවාගේ යටිපතුල් දුම්මල කබලකින් රත්කර දුම් මුහුණට ලංකර හොදහැටි උරාගනී. අනතුරුව මුගුර, අගරු කබල පොල්මල කහ දියර කොතලය පන්දම් ආදී පූජාභාණ්ඩ ගෙන වාහල යහනෙහි සිට මල්යහන් වෙතට අවධානය යොමුකරමින් එක්තරා රටාවකට නටයි. අවසානයේ දුම්මල කීරි ගසමින් යකුන් පලවා හරියි. බොහෝ විට පැය දෙකක් තුනක් පමණ ප‍්‍රලයවී නටයි. නැටුම අවසානයේ කහදියර ඉසීමෙන් පසු යථා තත්වයට පත්වෙයි.
අඹ විදමන
දකුණු ඉන්දියාවේ පඪිරජුගේ අඹ උයනෙහි හටගත් අරුම පුදුම අඹයක් බිද හෙලීම හුවා දක්වමින් නාට්‍යමය ස්වරූපයෙන් අඹ විදමන දක්වයි. ශකයා මහල්ලෙකුගේ වේශයෙන් පැමිණෙන ආකාරය දැක්වෙයි. බෙරකරුවන් සහ මහල්ලා අතර දෙපැත්ත කැපෙන වචනවලින් මෙන්ම අසභ්‍ය වචනවලින්ද රසවත් සංවාදයක් ඇතිවෙයි. මහල්ලාගේ ස්තී‘ ලෝලත්වයත් කාමුකත්වයත් ගැවියාගේ මනසට කා වැද්දීම තුළින් ප‘ජනනය ආදී මනුෂ්‍ය කාර්යයන් පිළිබද උනන්දුවක් මෙන්ම දැනීමක් ලබාදෙනවා ඇත.
නම්න් පසිඳු දඹදිව තුල පඬි රට රජ කළනිරඳුට
යොදුන් ගණන් අඹ උයන් විය එහි මැද සෑදුනයසට
ඇසින් බලා බැරි නිමවන රන්කඳවෙයි ගහේපාට
ගොසින් පතිනි එ අඹ ගසේ අඹයක පිළිසිදමොනවට

අරි න සැරෙන් පොලූ ගල්කැට වෙඩි සැර ආමුනපෙරලා
කරන සටන් බැරිව සෙනග සිට ආයුධ අතහැරලා
විදින වෙහෙස දැක දිවසින් සක් රජ කරුණාකරලා
රැගෙන දුන්න සහ ඔලගුව මහළු වෙසක් ගෙනදරලා

පුරුක් නවය සන්දිනිසා දුන්න අදියි වර වරක් විදල ඊයනවන්ට
මෙසේ කව් නිරිදුට උඩබලන්ට
කලක් පවතිනා අණසක ගුවනේ කැරකීතිබෙන්ට
උලක් ඇන්න සේ අඹ කිිරි වැටුණේ පඩි නෙතමැකෙන්ට

රාම මැරිල්ල / මරා ඉපැද්දුම
රාමාගේ බිරිද මිය ගිය පසු අවමගුලට රෙදි මිලදී ගැනීමට හෙට්ටියකු සොයා බලවත් පරිශ‍්‍රමයකින් පසු හමුවූ හෙට්ටියාගෙන් බලවත් කඩෙත්තු කිරීමෙන් අනතුරුව රෙදි මිලදී ගනී. රාතී‍්‍රනිදාගෙන පසුදා ඇහැරෙන හෙට්ටියාට දක්නට ලැබෙන්නේ රෙදි සොරාගෙන ඇති බවයි. වහා රාම සැක කරන හෙට්ටියා රාමාට තලා පෙලා මරා දමයි. එහෙත් රාමාට නැවත පන දීමට සිදුවන හෙට්ටියාට පත්තිනි දේවිය උදවු කරති. නැටුම්, ගැයුම්, වැයුම් වලින් සමන්විතව මෙම රංගනය ඉදිරිපත් කරයි. වර්තමානයේ ගව්මඩු තුළ රාම මැරිල්ල / මරා ඉපැද්්දුම ඉදිරිපත් කිරීම දුර්ලභය.
දෙවොල් නැටීම
මෙහිදී දෙවොල් දෙවියන් ලක්දිවට ගොඩ බැසිම රග දැක්වෙයි. සිද්ද දෙවොල් දෙවියෝ, දෙවොල් දෙවි හත්කට්ටුව, රටවන්දෙවි වේරගොඩදෙවි දෙවොල් බණ්ඩාර, වාහල් හාමුදුරුවො, වාහල දෙවොල්, මලල දෙවොල්්, දෙවෙල්, සීනිගම දෙවි ආදී වශයෙන් දෙවොල් දෙවියන් උදෙසා භාවිතා කරයි.
ඉන්දියාවේ කර්නාටක ප‍්‍රදේශයේ නීලමාලි නැමැති නෞකාපතියෙකු වූ දෙවොල් දෙවියො මුහුදේ යාත‍්‍රා කරමින් සිටියදි කුනාටුවකට හසුව ලක්දිවට ගොඩබසින්නට උත්සහ කළහ. එවිට පත්තිනි දෙවියෝ ගිනිජල් හතක් මවා දෙවොල් දෙවියන් වැළැක්වීමට උත්සාහ කළද රෝගපීඩා නැති කරීමේ වරය අඩ සිනිගමදී ගොඩබැසීමට ඉඩදුන් බවත් සඳහන්ය. දෙවොල් නැටීමේදී දෙවොල් උපත, ලක්දිවට ගොඩ බැසීම කවිි කියා රග දක්වයි. දෙවොල් පද හතකි. දෙවොල් දෙවිලක්දිවටගොඩ බැස්සේ තවත් පිරිවර හත් කට්ටුවක් සමගිනි.
ඉරුදින ඉරුරැස් සාමිඋපන්නේ
සඳුදින සඳ රැස් සාමිඋපන්නේ
කුජ දින තෙදරැස් සාමිඋපන්නේ
බුද දින බුදු රැස් සාමිඋපන්නේ

ගුරු දින ගිනි රැස්සාම්උපන්නේ
කිවි දින ඒ මහ සාමිඋපන්නේ
කුඩා සාමි සඳු දිනේඋපන්නේ
සත් දෙන කුමරුන් මෙසේඋපන්නේ

මෙකප පළමුව පහළ අපෙ මුනි රැකි දහම් සිල් ලොව්තුරා
එකළ දඹදිව කුමරුන් සත් දෙන විය සිටු පිළිසිදවරා
පිනට තම සිත නැමි මුනිදුට දෙමින් කටිනය එමවරා
පතා දෙව් වෙමි සිතා කටිනය දෙවොල් දෙවි පුදකළවරා

දෙවොල් දෙවියන් යාපා පටුන, ලණුමෝදර, රීරිගල, ගිංතොට, බෙල්ලන් මොදර, සෙල්ලන්¥ව ගෝණගමුව, හම්බන්තොට, පානදුර ආදී ස්ථානයන්ට ගොඩ බැසීමට තැත් කළත් මුරකා්වලූන් අවසර නොදිම නිසා සීනිගමට ගොඩබැස ඇත.
දෙවොල් භාගෙ කවි
සත් පත්තිනි දෙවිවන්තී
රන් රිදියෙන් ගෙනයදිතී
සත් පත්තිනි වරම්දෙති
යැදපු දෙවෙල් අදින්නැතී

ඉගුරු මිරිස් අබසමගින
ලූනුද පස් කුලූ බඩුගෙන
පස්ලෝ කටු ගෙනසමගින
යැදපු දෙවොල් දොසමෙසියන

අද ගොලූ බිහිරන්අරවා
ජඩ පෙළ කැසි මුසුඅරවා
සැමදෙවි ආතුරගලවා
සෙත් සිරි දිආවඩවා

ආයුත්වඩාලා
කොතලෙන් පැන්වඩාලා
කළසෙත්මුදලා
මෙකළ කාරියආවඩාලා

අදිති පිළි සැට්ටත් සොදතොප්පිද
ගනිති අතට සිරියල් හාමුගුරුද
බලති යකුන් දුටු තැන බැට දෙතිතද
තෙදැති දෙවොල් දෙවි සෙතදෙන් ලැබපුද

කපුරු කස්තුරි සදුන් උරලෑ මුවද පිනිදිය කුප්පිපුරවා
අකුරු ලිත්කවි සින්දු වණ පොත් නිමිති වෙද පොත්දලියවා
මතුරු මනිත‍්‍රාද දැප කර නැකත් ගිනි චක‍්‍රමයකරවා
යතුරු පන්හිත් මූනද දැල් කටු ලියන පොත් පෙට්ටිපුරවා

නොයෙක් රත්නිල් පබලූ මනරන් මුතු මැනික් වයිරෝඩිගත්
රිදී ද රත‍්‍රන් සලූද ඊසල් වරාගන් තඹ කාඩිපෙට්ටිත්
තඹත් ලෝකඩ දේද පිත්තල යකඩ වානේ ලොහොකඩාගත්
ගෙනත් නැව් ගෝරමුත් ඊයම් තට්ටු ඇද නැව් හතේපුරවන්

තොප්පිකර උරබාහු කාගුල් ඔටුනු දුන හැද දෙවරබන්දිද
නෙත්ති රත‍්‍රන් මාලපටියද දවුල්ගස් කරමාලපටියද
සැට්ට කම්බිලි සහ මුරි වන්නද සේල බුබුලූපටියද
ගත්තු පා මුදු වළලූ රසුනඳ ගිගිර සිව්සැට බරණසමගද

උඩැක්කිත් බෙර රබන් මද්දිලි දවුල් තම්මැට්ටමදවීනා
හඬත් නද තම්බෝරු සක්ගෙඩි පුරන් පේත්තුද කොම්බුහොරණෑ
කුඩත් කොඩි කුඹ දෝලි කූනන් චාමරද සේසත්දරැගෙනා
කොඩිත් රෙදි නැව් හතට වෙන්කර පංචතූරිය නාදදෙමිනා

කරක්කච්චිද සේල කම්බිලියෙන් තුන් විල්ලෝඩිගනිමින්
කුලච්චිත් සොද කසා කච්චිද කාල්ලන් පට සේලහරියන්
තඩුප්පුත් සොඳ සීන් කම්බිලි රත්නවල්ලිද කොකිලපට්ටන්
ඉරට්ටුත් පොත් හරිද අබරණ වල්ලිද මුතු දැඩි රැළිදතොක්කන්

රත්න කම්බිලි සේල ඔලියල් පාරු සේලද කිවිසිවිලඹුන්
මුත්තු වරියං සේල ගුජ්ජරියනුත් රතු සේරාඩිකලඹුන්
පච්ච වඩමත් කුලූද නිල්වන් සුදු කවද නිල් පිලීලෙන්යුත්
කච්චි මුරිවත් කඳන් කම්බා ඉද්දමල් මුතු වඩිගකායත්

පට්ට පට්මල් තොප්පි උඩ උරමාල සහ පරමදාසැට්ටද
කට්ටු සුරුට්ටුද අමු වඩිගද සැට්ට රතු පගලත්තුතොප්පිද
සැට්ට සන්තන් ඔවක් පටිසත නාගපසලන සම්සෙරෙප්පුද
කට්ටු බැද නැව් පොට්ටි පුරවා ලක්ෂ ගණනක් පැටෙව්නිවරද

දෙවොල් දෙවි ලංකාවට ගොඩ බැසිමෙදි බාධාකළ දෙවිවරු ගැනද කවි ගී ගයයි
සමන්ත කූට පර්වතයක සාසන බාරවසිටිනෙක
සවන් පුරා අසන බණත රකින සීලෙ සිල්මහිමෙක
අතින් දරණ පත් කඩයක නා ගණවැල නිතරඅතක
සමන් දෙවිදු යන උතුමෙක දෙවොල් යකුටබලපෑවෙක

ජලෙන් උපන් ජල කුමරක නාථ දෙවියො යනසුරිඳෙක
ඈත සිටන් එනවා දැක දෙවොල් කුමරු ඒ ගල්නැවක
බිත තොටින් ආ උන්දැක යාපා පටුනේ තොටරැක
නාථ දෙවියො යන උතුමෙක දෙවොල් යකුටබලපෑවෙක

අයිල දෙකේ ආ මුණ රැක නැවතුනු හිමිඅයියනායක
වෛර බදින හිත තදයක දහිරිය ගැන නොමැතිසෝක
ලෙයිද ඇගේ මල් වැල් දැක උනුව ගියේ ඇටගතනෙක
අයියනායක දෙවි උතුමෙක දෙවොල් යකුටබලපෑවෙක

ඇද්ද මෙහෙම බල මහ්ිමෙක ගොසින් ඉපිද අඹ සුද්ද ඇතිවඋයනක
පඬිරජු දැක එරන් අඹය විදපුහනික
විද්ද සැනින නැටි කැපුනෙක කිරිවැටිලා නෙතමැකුනෙක
සිද්ද පතිනි තෙද උත-මෙක දෙවොල් යකුටබලපෑවෙක

දෙවොල් නැටීමෙදී දෙවොල් දෙවියන්ට ලක්දිවට එන්නට සිදවූ කරුණුත් සිදුවූ බාධාත් දක්වනලද ප‍්‍රාතිහාර්යයන් පිළිබදවත් දෙවොල් කවිවලින් ගයවින් කටයි.
දෙවි සත්දෙනගේ--
උපතක් කියමිලාගෙ
දුක් නිවනයාගේ
කියමි මේ කවි දෙවොල්බාගේ

මුහුදු මනිමේකලා
දෙවි වූ දිවැස්දැකලා
ගල් පහුරමවලා
දුන්නු මෙරට එන්නනොබලා

තෙද දෙවොල්යක්කූ
බහිරව පිල්ලියක්කූ
ගිනි මදනයක්කූ
එන්න මෙකරට දෙවොල්යක්කූ

ඈත සිටන් ගොඩබැස එන්ඩසපිරියේ
වැදී කුමක සේ එනවාටඅපිරියේ
නොදැන එන්ඩ ඇරියොත් වැරදිකාරියේ
එදැක සමන් දෙවි ගොඩ එන්ඩහැරියේ

කොතෙක් මෙතර දිය වටකරවළල්ලේ
දෙකක් පසුව ගිය තොටමුණඇසිල්ලේ
තොටක් තවත් දුටුවොත් සිතලවුල්ලේ
තොටක් දැකපු ගොස් දෙවිනුවරවැල්ලේ

එතෙර සිට ඇවිත් උන් කරපුකාරියේ
මෙතෙර ගොඩ එන්ඩ උන් කරනවීරියේ
නොතිර නම් කළායින් වැරැදිකාරියේ
කතරගම දෙවිදු ගොඩ එන්ඩනෑරියේ

නොදැක කෙලින ගග දියමෙන් සිසිල් උදාරයෙන් පැන ගිනිවී
මැදට සැක නොවී
අදහ සිතින් ලත් අණසකය බොහෝවී
එදා පතිනි නම තැබුවට දෙවොල් දෙවී

දෙවොල් කඩවත ඇල්ලීම
දෙවොල් නැටුමේදී දෙවොල් දෙවියන්ට ඒමට බාධාවන ලෙස සුදු රෙද්දක් කඹයක් සේ අඹරවා අල්ලයි. නැයටුම් ශිල්පීන් දෙමළෙන් සහ දෙමළ අයෙක් වෑයමෙන් සිංහල කතා කරන්නා සේ ගුරුන් සමග සංවාදයේ යෙදේ. විහිළු තහලු පද වරද්දා කීම ආදියෙන් පේ‍්‍රක්ෂකයා ආශ්වාදයට පත්වෙයි.
දොළසක් දෙවි ගොඩ බැස මෙලකට පිරිවර සමගඑදා
බලයක් පෑ තතිනි දෙවිදුගෙන් වරමුත් ලැබඑමදා
කෙළියක් ගිනි කෙලිනා ලෙස ගිනිමැලයේ දුවතිඑදා
හිලියක් වුණි මෙමුළු ලකට දෙවොල් සුරිදු වැඩියඑදා

තෙද වර පාමින් වර ලැබ පතිනි දෙවිදුගෙන් ලක සොද ලෙසවට
කෙළි පුද ලබවින් වැජඹෙන තම යසපලකොට
අද වැඩියොත් දෙවොල බාගයේ බණ්ඩර දෙවිපේනට
සිද බිද වෙයි සෑම සතගෙ උවදුරු දොස් මුලූපූට

ලිහිල් නොකර මිනි අබරණ පැළද සුවදසමගින්නේ
විදුලි කළඹ මෙන් දිලිසෙන රන් ආවුදගෙනතින්නේ
දෙවොල් බාගයේ බණ්ඩර දෙවි පේනටවඩිමින්නේ
සියල් සතගෙ උවදුරු ගිය රිවි දුටු පිනි බිඳුවැන්නේ

සිනිගමදැකලා
ගමරට මැදටවැඩලා
තෙද බලය,පාලා
දෙන්ඩ කෝවිල කරවදාලා

සීනිගමමැතිදුට
දමා ගිනි ජල් ලෙඩකොට
කර කෝවිලක්වට
දුනොත් ලෙඩ හොඳ කරමිහනිකට

තේජස්වදාලේ
තුන්තානි ගෙනදෙවෙලේ
සුප් කප්දැලේ
කරපු දෙවිදුට ඒදේවාලේ

කරපුදේවාලෙට
වැඩලා දෙවිඳුඑතනට
ලොව හැමදනන්හට
දමා ගිතන් ගතිතදකොට

තෙද බලයපෑවේ
අණසක දිව්වේවූවේ
හැම දොස්මිදුවේ
බලය පෑ දෙවි කෙහෙල්ගමුවේ

සෙනගක්සමෝගේ
කියන ගින්දරරාගේ
එන නැව මේකාගේ
කියන් එන නැව දෙවොල්බාගේ

ඉස මුවසෝදමින්
පිරිසුදු වතක්අදිමින්
ගසා දුම්මලසුවදින්
ගොසින් විල ළග ගසක්සොයමින්

මිල්ලයක්දැකලා
ගස පිසදමලා
අගුරු දුම්මලදීලා
එත්ලූ මිල්ලයසොයාලා

භගිනි කියන දෙමළභාෂාවට
දෙගිනි සාව ඇවිලෙති ගිනිමැලයට
මෙගිනි පාගමින් මැල්නටන්නට
එගිනි කුරුම්බර වඩිනේපේනට

සිද්ද පත්තිනි දෙවි වරම්දෙන්නේ
ලද්ද වරම් තුන් ලොවවිහිදෙන්නේ
සුද්ද වංස ඇති දෙවොල්යකුන්නේ
සද්දවසක් ඇදුරා පේවෙන්නේ

දහ අට බාසයයි කියතිමෙසේයා
ලූහු බැද ගිනි පිට නටතිමෙසේයා
ලූහුබැද යක් සෙන් දුවපුමෙසේයා
බිය වැද යක් සෙන් දුවපුරැසේයා

තිර හතරක් බිදිමින්නොලසේයා
සරසා වටතිර බදිතිමෙසේයා
බිමට එපියවිලි එලූපියසේයා
ගොසින් එගිනි කඳ සුන්කරනේයා

පිස්ලි වෙලා පනිමින් ගිනිමැලයට
දස්ස වෙලා වඩිනේ අදපේනට
මෙගිනි පාගවින් මැලේනටන්නට
විස්තර පේනක් කියන්නහනිකට

හත් දවසක් ආයුද ගෙනසුරතට
එක් දවසක පිරිවර ගනනින්වට
දස දහනක් ගිනි රැස්විහිදෙන්නට
සත් දවසක් යැද තිබුනොත්දෙවිඳුට

දහස් ගණන් ගිනි පුපුරුමෙසේයා
දහස කෙළින තරු රැස්ලෙසිනේයා
රෝස් වෙලා යැද තිබුනුදොසේයා
දෝස මුදන්නට නටතිමැලේයා

සත් පත්තිනි මැඩමවන්නට
සළඹ හතක් අතටගන්ඩ
හැදපු දෙවොල්සන්හිඳෙන්ට
දිව සළුවෙන්ආවඩන්ඩ

ගිනි පෑගීම
සිද්ද පතිනි දෙවි නෙතටපෙනෙන්නේ
සැදි සීනිගම තොට දැකඑන්නේ
සිද්ද පතිනි ගිනි වැටක්මවන්නේ
වැද්ද නොදී ගිනිකඳුපාගන්නේ

රුසිරු නවදෙන විමනවඩිනවා
හතර ටෙට් දෙවි දිවැස්බලනවා
ගිගිරි සළඹ දෙවොල් දෙවිඳුදරනවා
දෙවොල් දෙවඳු ගිනි කෙළියටඑනවා

අග්නි දිගට වැදලා රඹතොරණයි
රතුපිට පිළියෙන් බැදි උඩුවියනයි
රිදියෙන් රත්තරනෙන් රඹතොරණයි
දෙවොල් දෙවිදු ගිනි කෙළියටවැඩියයි

දොළහ පෙලපාලිය
පසුදා උදේ දෙවොල් නැටීමෙන් අනතුරුව දොළහ පෙනපාලිය නටයි.
දොළහ දෙවියන්ගේ සිත් සතුටුකර ඔවුන්ගේ ආශිර්වාද ලබා ආතුර පිරිසට සෙත් කිරිම දොළහ පෙළපාලියේදී සිදුකෙරෙයි.
දුම්මල, කහදියර කොතලය, මොට්ටැක්පිලිය, කුඩය, කොඩිය, සේසත, ඇතා, දවුල, තම්මැට්ටම , කොම්බුව, නලාව, යන භාණ්ඩ දොළහ පෙළපාලියේදී භාවිතා කරයි,
ඇත්බන්ධනය
මෙහිදී ඇතේක ීමීමෙක් ආදී සතුන් අල්වා දෙවියන්ට පූජා කිර්ම නාත්‍යානුසාරයෙන් රග දක්වයි.
නැතත් බලැති දොළසත් දෙවියන්නමට
කොතේක් පාලි කෙරුවත් නැත සිතසතුට
මෙතෙක් කර දොළස ආතුරරැකීමට
ඇතෙක් සොයා බැදලා දෙමිපඬුරකට

බලා පුත්තලම් මඩකලපවහිමයේ
බලා ඇවිද වැදි හත්කට්වහිමයේ
මුලා නොවී තුන් සිටිනාකලහිමයේ
එදා බැඳ දුන්න දෙවිහටඇතායේ

වදුරා
නැතත් හිම වතේ අතු අග දළුකන්නා
පුතේක් බඩ යටින් එල්ලා ගෙනඑන්නා
මදක් රැවුල ඔරවා බිරු සන්දුන්නා
ඇතෙක් දුටිමි ගහනින් ගහකටපැන්නා

මුවා
අං දෙක බරු ලෙසට පිට දඅගවිහිදෙච්චී
කං දෙක බට දළුව විලසටබේරිච්චී
තැන් තැන්වල හමේ සුදු ලපඉහිරෙච්චී
ගම්බිර හොද ඇතේක් අද මටහමුවෙච්චී

ඉබ්බා
තැනත් හිම වතේ තැන් තැන්වලහිටියා
එතෙක් කර කියමි දුටුවේ නැතිසැටියා
කොතෙක් වත් මහත නැත ලා සක්කැටියා
ඇතෙක් දුටුමි ඒ දණ්ඩක් උඩසිටියා

ලේනා
ටිං ටිං ගගා කිතරම රැුව් දීසිටියා
රන්වන් ඉරි තුනක් පිට දිග ඇතිසැටියා
යම් තම් හඬක් නැගුනොත් ගහ උඩසිටියා
මන් අද ඇතෙක් දුටුවා වැට ළගසිටියා

ඇතා
කෙසෙල් කඳන් සේමයි දළඇතාගේ
වට්ටි කුළු වගොයි කන්දෙකඇතාගේ
බැවිල මල් වගෙයි ගෝමරඇතාගේ
බඳන්න බැරි කිම සාමිනිඇතාගේ

ගරා වෙස් පෑම
ඇස්වහ, කටවහ, හෝවහ ආදී කසල දොස් දුරු කිරිම ගරාවෙස් පෑමෙන් අපේක්ෂා කෙරේ. වචන මාරුකර කිවිම දෙපිට නැපෙන වචන මෙන්ම අසභ්‍ය වචනද කරා යකා සහ ගුරුන් අතර හුවමාරු කරගනී.
විලක්කු සිටුවීම
ගරා වෙස් පෑමෙන් අනතුරුව විලක්කු දල්වා ආතුරයින්ට සෙත් පතා වස් දොස්පහ කරයි.(හීන් පන්දම් විශේෂය විලක්කු නම් වෙයි)
අවුලාවිලක්කු
වැන්දෝ දනෝඑක්කූ
දෙව් දොළහඑක්කූ
මෙයින් ගන්නේ ඒවිලක්ක

පැලේ උඩට ගොස් උරගුන්වැටුනද
රැලේ වෙලා කිකිළියහැඩලූවද
කුලේ වැදූ ඇතු සැවොම මැරෙව්කවුද
බලේ ඇතිව ඉන්දොස යයි මුල්සිද

මූදු රෙළ බෝ පඩිගේවැසුවා
ගම් බම් වාදය වීදිවිරුවා
දොළහ දෙවිදු හට දොස්කරවූවා
ඉන් ආ වස් දොස් අද දුරුවූවා

ඇල්ලේ මාවත බිම ඉරිඇන්දා
මලලේ ලා උරගුන්බැන්දා
තෙල්මේ මිහිකතඅනුහසයෙන්දා
ඇල්මේ ජලමෙන් දොස ගියේබින්දා

පානේ රැල් ගඩපිඹලානිව්වා
යානේ පැදුරට නොකියාආවා
මානේපොළටය දොස්කරකීවා
මෙතැනේ උවදුරු අද දුරුවේවා

මේ ආදී වශයෙන් සෙත් ශාන්තතිකර දලුමුර(බුලත්) පූජාකර දේව දානය දී දෙවොල් මඩුවේ කටයුතු නිමාවේ,
සෞන්දර්ය කලා විශ්ව විද්‍යලයයේ ජ්‍යෙෂ්ඨ කථිකාචාර්ය ලයනල් බෙන්තරගේ මහතාට විශේෂ ස්තුතිය පිර්නමමු.
ආශ‍්‍රිත ග‍්‍රන්ථ
  • පත්තිනි දෙවියෝ යාතුකර්ම සහ පුදපූජා
කර්තෘ දයා අමරසේකර
ප‍්‍රකාශක ආරිය ප‍්‍රකාශකයෝ
ප‍්‍රථම වුද්‍රණය 2007 සැප්තැම්බර්
  • සිද්ද දොවොල් දෙවියෝ
කර්තෘ අසෝක මාලිමගේ
ප‍්‍රකාශක කර්තෘ
ප‍්‍රථම මුද්‍රණය 2007 ජුලි
  • පුරාණ පත්තිනි හෑල්ල
කර්තෘ සේන අම්බලන්ගොඩ
ප‍්‍රකාශක මල්ටි පොත්හල
ප‍්‍රථම මුද්‍රණය 2009
  • තොවිල්
කර්තෘ ජේ කේ සුමනපාල සමරසේකර
එම් ඞී ගුණසේන සහ සමාගම
  • ගම්මඩුව සිංහල විශ්වකෝෂ උද්ධෘත
ප‍්‍රකාශක සංස්කෘතික කටයුතු දෙපාර්තමෙන්තුව
මුද්‍රණය 1996
සම්පාදනය සිංහල විශ්වකෝෂ කාර්යාලය
  • අපේ ශාන්තිකර්ම
කර්තෘ නන්දික බැද්දේුගම
ප‍්‍රකාශක එස් ගොඩගේ සහ සහෝදරයෝ
ප‍්‍රථම මුද්‍රණය 2008
  • දෙවොල් දෙවියෝ
කර්තෘ මහාචාර්ය තිස්සකාරියවසම්
ප‍්‍රකාශක වෛi ජයසිරි මෙන්ඩිස්
ප‍්‍රථම මුද්‍රණය 1992 සැප්තැම්බර් 8
  • ස්පෝලියා සෙලනිකා
සංස්කාරක සිරිනිමල් ලක්දුසිංහ
ප‍්‍රකාශක ජාතික කෞතුකාගාර දෙපාර්තමෙන්තුව 1994
‘ගම්මඩුව‘ සම්බන්ධයෙන් ඔබගේ අදහස් හෝ යෝජනා www.lankadeepa.lk  වෙත එවන්න.
වාහල් නැටුම
වාහල් නැටුම
වාහල් කල ගෙන නැටීම
බිදුනු නල ඉවත්කිරීම
සක්ගෙඩිය ගෙන
වාහල්
දෙවොල් නැටුම (දෙවොල් කාගුල් පැලදනැත)
දෙවොල් නැටුම (දෙවොල් කාගුල් පැලදනැත)
දෙවොල් (දෙවොල් කාගුල් සමග)
ගරායක් නැටුම

Comments

Popular posts from this blog

කුණ්ඩලීණි චක‍්‍ර භාවනාව මග පෙන්වීම්

චක‍්ර භාවනාව ගැන පටන් ගන්න කලින් මුලින්ම දැන ගන්න ඔන කාරනා කිහිපයක් තියෙනවා. ප‍්‍රධානම දෙය තමයි සෘෂි භාෂිත පංච නීවරණය . මොකක්ද මේ ....... බොහොම සරල දෙයක් 1. ප‍්‍රණ ශක්තිය පාතනය කිරිමඅපගේ ජිවිතය රුදිලා තියෙන්නේ හුස්ම මත ..... අපි විස්වාස කරන්නේ එහෙමයි. හැබැයි එක ඇත්ත නොවෙයි. හුස්ම ගැනීමට වඩා නොගෙන ඉන්නවනම් වැඩි කාලයක් නිරෝගීව ජිවත් වෙන්න පුලූවන්.ප‍්‍රණ ශක්තිය පාතනය කරන්න කියලා කියන්නේ ප‍්‍රණ ශක්තිය වෙනත් ශක්තියකට පෙරලන්න කියන එකයි. කුණ්ඩලීණිය වඩන්නනම් මුලින්ම අපි හුරු වෙන්න ඔනේ හුස්ම ගැනීම වෙනුවට නොගෙන සිටිමත් එයින් ඇතිවෙන ශක්තිය කම්පන තරංගයකට පෙරලා ගැනීමටත් 2. ඉන්පසු වැදගත්ම දේ තමයි. අනුන්ගේ දේ නොගැනීම. අනුන්ගේ දේ කියන්නේ හුස්ම පාලනය කිරිම තුළින් අපි රූප ධ්‍යාන මට්ටමට ලගා වෙනවා. අනුන්ගේ දේ කියලා කියන්නේ අන් සතු රූප නොගැනීම . යොගියා භාවනාවෙන් රූප දකින්න පටන් ගත්ත ගමන් ඒ තුළින් ආස්වාදයක් වින්දනයක් ලබන්න පටන් ගන්නවා. අනිත් කෙනා කරන දෙය අල්ලපු ගෙදර වෙන දෙය ඉතිහාසය දෙවියන් ආදිය බලමින් එතනින් ඉදිරියට යෑම නතර කරනවා........ඒ කියන්නේ චක‍්‍ර භාවනාවේ පලමු ච‍්‍රක‍්‍රය එනම් මුලාදාරය අවදිවීම ත

ආහාර හා පෝෂණය පිළිබඳ මෑතකාලීන අධ්‍යයන සමහරක වැදගත් අනාවරණ

මහාචාර්ය ජයිරාම් වනමාලා (Jairam Vanamala) විනෝදාංශයක්‌ ලෙස කළේ සුරතල් සතුන් ඇති කිරීම ය. ඔහු ගේ නිවසේ හාවුන් රැසක්‌ හා මීයන් සුරතල් සතුන් සේ ඇති කරනු ලැබී ය. (අපේ රටේ නිතර ම දක්‌නට ලැබෙන මීයන් නො ව ලස්‌සන මීයන් ය). ඔහු ගේ හාවුන් හා මී රැළ අතරෙන් වැඩි කොටසක්‌ හදිසියේ ම මහාන්ත්‍ර පිළිකා රෝගවලට බඳුන් වී මිය ගිය අතර ඉතිරි වූයේ දෙතුන් දෙනකු පමණි. මේ ඉතිරි වූ දෙතුන් දෙනා ගැන ඔහු ඉන්පසු වැඩිපුර අවධානය යොමු කරන්නට විය. ඉන්පසු ඔහුට නිරීක්‌ෂණය කළ හැකි වූයේ අපූර්ව දෙයකි. මේ අය, ලබා දෙන සාමාන්‍ය ආහාරවලට අමතරව, වත්තෙහි (මොවුන් කුඩා විවෘත බිම් පෙදෙසක හැදී වැඩුණ සතුන් ය) වූ මිදි ගස්‌වලින් වැටෙන මිදි ආහාර ලෙස ගන්නා බවයි. මේ සිද්ධියෙන් පසු මිදි පිළිකා කෙරෙහි දක්‌වන ප්‍රතිචාර ගැන දීර්ඝ ලෙස අවධානය යොමු කරන්නට Jairam සිතිණි. Jairam යනු ඇමෙරිකාවේ පෙන් ප්‍රාන්ත විශ්වවිද්‍යාලයයේ ආහාර විද්‍යාව පිළිබඳ මහාචාර්යවරයකි. ඔහු පෙන් විශ්විද්‍යාලයයේ පිළිකා ආයතනයේ ද දේශකයෙකි. ඔහු මහාන්ත්‍ර පිළිකා සහිත මීයන් 52 දෙනකු ගෙන ඔවුන් කොටස්‌ තුනකට බෙදුවේ ය. එක්‌ කොටසකට සාමාන්‍ය ආහාරවලට අමතරව මිදි සහිත ආහාර වේලක්‌ ලබා දුන් අ

අපාය - විවිධ අපායන් හා ඒ ඒ අපායට යාමට හේතු

නරකය නරකය කියල කියන්නේ අපි සාමාණ්‍ය ව්‍යවහාරයේ නරකාදිය කියල කියන එකටයි. නරකාදි කියන සිංහල වචනය නරකය+ආදි යන්නේ අපර අක්ෂර ලොප් වි හැදුන වදනක්. මෙයින් හැගවෙන්නේ නරකය ආදි අනිත් අපාය ලෝක කියන එකයි. මෙ නරකයත් කොටස් වලින් යුක්තයි. 01)  සඤ්ජිවය යමපල්ලන් විසින් එහි උපන් සත්ත්වයින් ගිනියමි වු පොළවෙහි පෙරලා කැලි කැලි කොට කපද්දිත් ඒ සත්ත්වයින් නැවත නැවත ජිවත් වන බැවින් මෙ නරකය සඤ්ජිව නම් වෙ.  අධික ක්‍රෝධයෙන් හා මානයෙන් අන්අය හා කලකෝලහල කල අයද, දුබලයන් පෙළු රජවරු නිලධාරි හා අමාත්‍යයෝද, දිලින්දන් පෙළු පොසතුන්ද, මැරයෝද, සතුන් මරන්නෝද මෙ නරකයේ උපදියි. 02) කාලසුත්‍රය උපන් සත්ත්වයින් ගිනියම් වු යපොලවෙහි පෙරලා දැලි නුල් ගසා සසින්නාවු (කියතින් ඉරන්නාවු) නරකය මෙයයි. මාපියන්ට හා මිතුරන්ටද, ගුණවත් මහණ බමුණු ආදින්ටත් අපරාධ කල අය මේ නරකයේ පැසෙයි. 03) සන්ඝාතය මෙම නරකයේ සත්ත්වයෝ යොදුන් නවයක් ඝන ලෝහමය පොළවේ එරි නිස්චලව සිටිති. එහි භයානක හඩක් නංවමින් එහි එරි සිටින සත්ත්වයින් අඹරමින් පර්වතයෝ ඒ මෙ අත පෙරලි යති. ඒවාට යටවි සත්ත්වයෝ තැලි පොඩිවි ඇඹරි යති. ඇත් අස්, ගව ආදි සත්ත්වයිට වද දෙමින් වැඩ ගත් පුද්ගලයින් හා ස